La progressiva pèrdua de prestacions i qualitat del servei públic de transport, en especial del ferroviari, ha estat objecte constant de denúncia per part meva i del grup de l’Entesa al Senat, els darrers mesos. La reducció dels horaris d’atenció i vigilància nocturna a les estacions de Tortosa i l’Aldea, i la supressió de 16 llocs de treball i de serveis a les d’Ascó, Flix i Riba-roja d’Ebre, estacions implicades en el Pla d’Emergència Nuclear; en són l’exponent més clar. L’origen d’aquesta situació el trobem en la Llei del Sector Ferroviari de gener de 2006, que va accelerar el deteriorament del servei a gran part de les 49 estacions de la demarcació de Tarragona, 33 de les quals s’han quedat sense personal. La disminució generalitzada de les plantilles, que tenia com a únic objectiu reduir els costos, ha comportat la pèrdua de presència física del personal ocupat a les estacions i dels nivells d’atenció a l’usuari i la seva seguretat. Ara se les anomena estacions “obertes sense presència permanent de personal”.
Paral·lelament i davant la resposta rebuda a la meva pregunta sobre les previsions del Govern de l’Estat respecte a la remodelació, ampliació i adequació de l’estació de ferrocarril l’Aldea – Amposta – Tortosa, cal dir que és del tot preocupant: les millores previstes a fer són les “habituals” i, per tant, no hi ha cap projecte de futur d’ampliació i adequació. Al Ministeri de Foment, no hi ha cap interès per elaborar un projecte que en millori els accessos i els aparcaments, ni voluntat per convertir-la en una estació de primera, amb unes dimensions i uns serveis adequats a les demandes actuals i futures. Però tampoc no hi ha voluntat per donar compliment a l’acord de la Comissió de Foment del Senat, sobre l’aturada de, com a mínim, un Euromed diari a partir del passat mes de gener. Potser ja és hora que les institucions i els ciutadans d’aquest territori ens mobilitzem de manera contundent per no deixar passar de llarg el tren, i això passa per tenir una estació de l’Aldea de primera.
Davant d’aquestes respostes i la situació de deixadesa, el passat 10 de febrer vaig interpel·lar la ministra de Foment sobre la necessitat de millorar la qualitat del sistema de transport públic reforçant els serveis d’atenció a l’usuari, la vigilància i la seguretat, així com la lluita per acabar amb els comportaments incívics i la necessitat d’incrementar el personal de servei. Arran de la resposta de la ministra Magdalena Álvarez, vaig presentar una moció conseqüència d’interpel·lació, que es va aprovar per unanimitat al Ple del Senat, on s’instava el Govern de l’Estat a impulsar un fòrum amb les CCAA i els agents socials per a augmentar les dotacions pressupostàries destinades al transport públic, instant a abordar l'increment de les plantilles d’atenció i seguretat de l’usuari conforme a les ràtios europees, ara molt per sota, que s’incloguin en els contractes indicadors destinats a incrementar el personal de les empreses de transport públic, així com els nivells de seguretat i atenció a l’usuari.